Świeża porcja freeware z maja!

18.05.2021 
Świeża porcja freeware z maja!

Wylądowała co miesięczna dostawa bezpłatnych narzędzi do programu Ableton Live!

AudioFB Wizard

Od czasu debiutu bezpłatnego, obecnie już komercyjnego, procesora Blanka, bardzo uważnie przyglądamy się kolejnym produktom brazylijskiej firmy AudioFB. Wprawdzie są one trochę „nieeuropejskie” graficznie i pod względem kodu, ale można im to wybaczyć. Ważna uwaga dla użytkowników najnowszych wersji OS X – system ten wyposażony w jest w całą gamę zabezpieczeń przed szkodliwym oprogramowaniem, dlatego pojawiają się problemy z instalacją „nieautoryzowanych” aplikacji. Mając świadomość tego, co czynimy, można uruchamiać instalator prawym kliknięciem myszy (Otwórz) i po zapoznaniu się z tekstem objaśniającym nam skutki naszego działania aktywować instalację. W naszym przypadku nie stwierdziliśmy żadnych nieprawidłowości.

Wizard jest wyjątkowo prostą wtyczką – do tego stopnia, że prostszą już być nie może. Ma tylko jedną gałkę, która służy do regulacji poszerzenia przestrzeni stereo. Nie jest to zwykłe zwiększenie składowej Side, gdyż w grę wchodzi tu także wprowadzanie harmonicznych oraz podkreślająca je kompresja i korekcja. Z ustawieniami nie należy przesadzać – zwykle wystarczy nie więcej niż 30% zakresu regulacji. Wtyczka najlepiej sprawdzi się na pojedynczych instrumentach oraz grupach. Do pracy na torze sumy jest, w naszej opinii, zbyt wyrazista i nieco przesadnie uwypukla składowe odpowiedzialne za szorstkość brzmienia. Jeśli jednak trzeba poszerzyć partię syntezatora, bębnów, a nawet wokalu, to jako darmowe narzędzie Wizard sprawdzi się dobrze.

https://audiofb.com

Anvida Soft Spatio Light

Włoska firma Anvida istnieje na rynku od kilkunastu lat, a swoją renomę zbudowała na jednym z pierwszych wtyczkowych pogłosów, jakim był DX Reverb. Po wielu różnych perturbacjach wróciła do gry, prezentując Spatio Light – bezpłatną wersję nadchodzącego komercyjnego pogłosu algorytmicznego Spatio. W założeniach programistów ma on w sposób wiarygodny naśladować brzmienie różnego typu pomieszczeń – od małych pokojów do dużych sal koncertowych, z ciekawie brzmiącym atakiem i naturalnym wybrzmiewaniem przestrzennym.

Spatio Light ma tylko jeden typ pogłosu, który w naszej opinii jest ciemną barwą typu hall o zwartej, gęstej strukturze. Regulacji podlega czas wybrzmiewania (do 8 sekund), czas pierwszego odbicia (1-250 ms) oraz odcięcie niskich częstotliwości (poniżej 500 Hz-16 kHz). Do tego dochodzą tradycyjne regulatory proporcji (Mix) i poziomu wyjściowego (Level).

Wtyczka jest napisana profesjonalnie, więc obciążenie, jakie wprowadza, nie przekracza 0,5%. Wprawdzie regulacja nie odbywa się w sposób płynny, a sam pogłos jest ciężkawy sonicznie, ale jeśli szukasz efektu obecności w dużej hali o nieco „fabrycznej” akustyce, to warto się tej wtyczce przyjrzeć bliżej. Presety można sobie darować, a pogłos solo nie wzbudzi w nas entuzjazmu, jednak przy subtelnym działaniu i niezbyt agresywnych ustawieniach wyłączenie wtyczki sprawia, że zadajemy sobie pytanie: „gdzie się podziała ta intrygująca przestrzeń?”. Warto wypróbować.

www.anwida.com

Analog Obsession G395a

Tym razem Analog Obsession udostępnia ciekawy korektor G395a w wersji 1.1, bazujący na niemieckim module Telefunken W395 z początku lat 70. To klasyczne już dziś urządzenie zbudowano w starym stylu – z montażem przewlekanym, transformatorami separującymi i w prawdziwej klasie A. Wtyczka emuluje jego pracę, ale z uwzględnieniem funkcji automatycznej kompensacji poziomu. To oznacza, że jakkolwiek ustawimy gałki, poziom sygnału na wyjściu pozostanie niezmieniony. Możemy więc kręcić bez konsekwencji w kontekście zapasu dynamiki.

Na wzorowanym na oryginale interfejsie graficznym znajdziemy filtr prezencyjny przełączany w pięciu zakresach od 700 Hz do 3 kHz, pozwalający uwypuklić wybrane pasmo. Są też półkowe filtry najniższych i najwyższych tonów, działające w trybie tłumienia albo wzmocnienia. Gałka w lewym dolnym rogu pozwala wprowadzić zniekształcenia harmoniczne – od bardzo subtelnych do wyraźnie słyszalnych. Przyciskiem w górnym lewym rogu włączamy podwójne nadpróbkowanie, a kliknięciem na nazwie wtyczki (prawy dolny róg) włączamy i wyłączamy ją.

Dość łagodnie, ale w bardzo muzyczny sposób działający korektor do zadań wszelakich. Bardziej do kształtowania charakteru brzmieniowego niż prac interwencyjnych – coś na zasadzie sonicznego glutaminianu sodu.

www.patreon.com/analogobsession

RDGAudio Sidechainer 2

Przyjazna w obsłudze i funkcjonalna wtyczka, pozwalająca na wprowadzenie automatycznej obwiedni głośności synchronizowanej do tempa projektu. W głównym oknie kreślimy dowolny przebieg. Kliknięcie dodaje punkt, kliknięcie z Cmd/Ctrl go usuwa, przemieszczanie z Shift utrzymuje pozycję rytmiczną punktu, a kółko przewijania pozwala na wygięcie odcinka pomiędzy dwoma punktami. Ustawienie w oknie Time definiuje wartość rytmiczną, w której zaprogramowany cykl będzie się powtarzał. Smooth wygładza oddziaływanie krzywej, zaś Mix służy do ustalenia proporcji między sygnałem wyciszanym a czystym, zatem w praktyce określa wyrazistość oddziaływania obwiedni.

Wtyczka jest napisana bardzo sprawnie w C++, praktycznie nie obciąża procesora i może się okazać przydatna do animowania statycznych dźwięków. Najlepiej sprawdza się w przypadku partii podkładowych, nadając im zdefiniowaną przez nas dynamikę głośności. Prosta, ale efektywna i funkcjonalna.

https://rdgaudio.com

Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó